Newsletter

PDF Subscribe

YouTube-Channel

Interventions

 

Since the 1980s, the politics of remembrance and the central place held by the Holocaust therein have moved into the focus of a global cultural policy debate. Triggered by popular formats such as TV series, the establishment of Holocaust museums, and the erection of memorial sites and memorials, and by documentations, feature films, plays, as well as exhibitions, the highly controversial debate has addressed and continues to address the question of the sense and form of Holocaust remembrance as well as its possibilities and limits.

 

The Vienna Wiesenthal Institute for Holocaust Studies (VWI) understands its educational mission as the task of preserving the visibility of the cultural context of remembrance and the media anthropological background as well as the discursive context of popular remembrance of the Holocaust and other genocides for its audience. The materiality and the act of remembrance itself are focussed on by making these the very topic and issue of educational questions. This is achieved on the one hand via academic debate and reasoning, on the other by testing the issue in various contexts by experiment. The latter takes place in the framework of “Interventions in Public Spaces”, involving especially artists and writers.

 

rÆsonanz_en

 

Echoes, memories, and aftereffects – resonances – are usually laden with emotion, sentimental and individual. The aim of this event series is therefore to cultivate anew a conversation beyond the today much discussed ‘echo chambers’ of social media and to offer a space for mutual thought and reflection – in other words for resonating – at the intersection of living memory, collective memory, and scholarly analysis: Different aspects of, approaches to, and perspectives on the research areas of the VWI will be sounded out here; intergenerational conversations will be enabled; questioning, ruminating, and doubting will be allowed – borrowing freely from the words of Bertolt Brecht and Marcel Reich-Ranicki: “Curtains closed and all the questions open.”

 

By Year By Month By Week Today Search Jump to month
rÆson_anzen
Das Erinnerungsbuch Brest of my Memory. Generationen im Gespräch
   

Tuesday, 3. December 2019, 19:00 - 21:00

Bookshop Singer, Rabensteig 3, Erdgeschoß, 1010 Wien

 

brest book coverDas Buch Brest of my Memory versammelt die Zeichnungen Vladimir Gubenkos, die in den letzten Jahrzehnten als einzigartige Dokumente für Leben, Architektur und historische Ereignisse im jüdischen Brest in unzähligen Ausstellungen und Publikationen präsentiert wurden. Mithilfe seines unglaublichen fotografischen Gedächtnisses ermöglicht Vladimir Gubenko uns, den vielschichtigen Erinnerungsort Brest in kleinen Details, szenischen Darstellungen und Bildgeschichten zu entdecken.

Für mich persönlich sind diese Zeichnungen nicht nur auf Papier festgehaltene Erinnerungen meiner Freundinnen und Freunde, sondern die Fortführung eines Gesprächs mit ihnen selbst.
(Vladimir Gubenko)

Unsere Geschichte ist wie ein Buch mit zerrissenen Seiten. Mein Vater hat es auf sich genommen, diese verlorenen und oft vergessenen Seiten seines geliebten Brest wiederherzustellen.
(Natalia Levine)

So hinterlässt jede Generation ihre Spuren in unserer Geschichte. Oft gehen die Wege zwischen den Fußabdrücken verloren, werden zerstört oder vergessen, sodass die nächste Generation die Lücken mit Annahmen oder Fiktionen füllen kann. Wir hoffen, dass dieses Buch als Fenster in die Vergangenheit dient und es dem Leser ermöglicht, einen Blick auf das zu werfen, was einmal war, und an die Kraft der menschlichen Geschichte zu glauben, um zu ändern was noch kommen wird.
(Leo Levine)

Programm
Begrüßung Dorothy SINGER und Marianne WINDSPERGER (VWI)
Präsentation des Buches und der Zeichnungen Vladimir GUBENKOS durch seinen Enkel Leo LEVINE
Podiumsgespräch zu Erinnerungsarbeit mit Natalia LEVINE, Waltraud BARTON (Verein IM-MER Initiative Malvine – Maly Trostinec erinnern),
Moderation: Marianne WINDSPERGER
Kleine Ausstellung zur jüdischen Geschichte Brests
Musik von ViKeyProject Natalya RUCKAYA (Geige) und Roman MARCHUK (Klavier) 

Die Einladung als PDF zum herunterladen.

Mit der Teilnahme an dieser Veranstaltung stimmen Sie der Veröffentlichung von Fotos, Video- und Audioaufzeichnungen zu, die im Rahmen der Veranstaltungen entstehen.

Eine gemeinsame Veranstaltung des VWI mit dem

CafeBookshopSinger

April 2024
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5


The Vienna Wiesenthal Institute for Holocaust Studies (VWI) is funded by:

 

bmbwf en 179

 

wienkultur 179

 

 BKA Logo srgb