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VWI goes to ... / VWI invites ...

 

Der Kolloquienzyklus der VWI-Fellows

 

Die VWI-Fellows präsentieren Zwischenresultate ihrer Forschungsvorhaben im Rahmen von Kolloquien, die – im kleinen Rahmen angekündigt – auch einer akademisch und inhaltlich interessierten Öffentlichkeit zugänglich sind. Die Vorträge werden durch eine im jeweiligen Thema ausgewiesene Fachperson in Form einer Respondenz oder eines Kommentars begleitet und von den anderen Fellows und dem Publikum diskutiert.

 

Das Veranstaltungsformat VWI goes to … war ursprünglich aus akutem Raummangel geboren worden, konnte doch das Institut an seinem früheren Standort, am Desider-Friedmann-Platz nicht einmal eine kleine Veranstaltung organisieren. Allein aus dem Kontakt zu anderen akademischen Einrichtungen in Wien, zum Teil auch in der weiteren Region, ergab sich in der Folge – auch dank der jeweils eingeladenen Kommentatorinnen und Kommentatoren – wiederum die einzigartige Möglichkeit, die Fellows und die Forschungen des VWI mit anderen Institutionen, methodischen Ansätzen, Forschungsfragen und Ideen zu vernetzen, das Institut in den regionalen Forschungsraum noch mehr zu integrieren. Aus diesem Grund wurde entschieden, das Format auch am neuen Standort beizubehalten. Gleichzeitig eröffnete sich aber am Rabensteig auch die Gelegenheit, zu diesen Kolloquien Institutionen auch an das VWI einzuladen. Aus diesem Grund trägt ab Herbst 2016 das VWI-Kolloquium entsprechend alternierend auch die Bezeichnung VWI invites... .

 

 

VWI invites/goes to...
Kathryn Brackney: Beyond Bearing Witness. Art and Literature after the Holocaust, 1945-1963
   

Mittwoch, 24. April 2019, 15:00 - 17:00

Vienna Wiesenthal Institute, Research Lounge 1010 Vienna, Rabensteig 3, 3rd Floor

 

VWI invites Institute for Contemporary Art at the Technical University Graz   

KateIn recent years, scholars have devoted increasing attention to memory of the Holocaust in the early postwar period before the Eichmann trial. This presentation highlights the cultural production of Jewish refugees during this period – but it focusses on forms of remembrance not primarily concerned with what has come to be known as 'bearing witness'. In contrast to the landmark memoirs of survivors like Primo Levi or Elie Wiesel, who attempted to document for the world the genocide of Europe’s Jews, writers and artists like Avrom Sutzkever and Marc Chagall turned to surreal visual vocabularies both to memorialize destroyed Jewish communities and to make sense of their own indeterminate position in the postwar world. The hybrid figures and liminal space in their work convey both an enduring sense of proximity to the dead and, often, distance from the living. Together, the art and literature featured in this presentation constitute an alternative tradition of Holocaust remembrance.

Commented by Milica Tomić

Kathryn Brackney is a Junior Fellow at the Vienna Wiesenthal Institute for Holocaust Studies and a doctoral candidate in modern European intellectual and cultural history at Yale University. She was previously a fellow at the U.S. Holocaust Memorial Museum and the USC Shoah Foundation. Her article Remembering ‘Planet Auschwitz’ during the Cold War was recently featured in UC Berkeley’s journal, Representations.

Milica Tomić is an artist and head of the Institute of Contemporary Art at the Technical University in Graz. Tomić’s collective as well as investigative art projects offer an innovative way to engage with new forms of memorialisation beyond existing commemorative practices. Since 2002, she has been a founding member of the Grupa Spomenik and in 2010 she developed the interdisciplinary project Four Faces of Omarska. Her exhibitions have been exhibited in among other places the Haus der Kulturen der Welt in Berlin, the Whitney Museum of American Art and the Brooklyn Museum in New York, the Kunsthalle and the MUMOK in Vienna, the KIASMA in Helsinki, as well as at the Biennales in Venice, Sydney, and Istanbul.

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