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Simon Wiesenthal Conferences

 

As it was still being established, the Vienna Wiesenthal Institute for Holocaust Studies (VWI) already organised two large international conferences: In June 2006, it held the conference “The Legacy of Simon Wiesenthal for Holocaust Studies” at the International Research Centre for Cultural Sciences (IFK) and in June 2007 the conference “Labour and Extermination” at the Wiener Arbeiterkammer (Vienna Chamber of Labour). In October 2011, the Simon Wiesenthal Conference series was continued with the topic “Scores of Commemoration: The Holocaust in Music” at the Vienna University for Music and Performing Arts.

 

Beginning in 2012, a three-day “Simon Wiesenthal Conference” has been held every year, in English and German. As with the Simon Wiesenthal Lecture series, the conference topics cover the entire range of topics in international Holocaust research, with a new focus each year. The topics are chosen in collaboration with the International Academic Advisory Board. The calls for papers are posted in the usual forums and are primarily aimed at attracting young, ambitious researchers from across the world. Established, internationally renowned scholars are invited to hold key note addresses or concluding and evaluating talks. Thus, the interested public in Vienna are given access to presentations and discussions of the most recent research insights.

 

The conference proceedings are published each year in a dedicated series of VWI publications, the so-called VWI-Beiträge zur Holocaustforschung, in English or in German.

 

 

Simon Wiesenthal Conference
SWC 2017: (Un)Rühmliche Opfer? Die Paradigmen der europäischen Gedächtnispolitik auf dem Prüfstand / (In)Glorious Victims? Challenging the Paradigms of Memory Politics in Europe
   

Monday, 27. November 2017, 09:00
to Wednesday, 29. November 2017

Palais Epstein, Dr.-Karl-Renner-Ring 1 (Eingang Schmerlingplatz), 1010 Wien. Please bring your ID.

 

Programm_CoverDer Märtyrerkult hat in der europäischen Kultur eine lange Tradition. Im 19. Jahrhundert wurde die Heldenverehrung tragendes Element der Nationswerdung(en), fokussierte aber nicht mehr auf den heldenmütigen Feldherren, sondern auf den leidenden einfachen Soldaten – und schuf so europaweit ähnliche Rituale und Ikonografien des Leidens für die Nation. Die Gemetzel des Ersten Weltkriegs höhlten diese heroische Konstruktion des Märtyrertums zwar aus, aber letztlich führte das neue Leiden für die Nation in Gemeinschaft mit den vielen, einander ausschließenden und miteinander erbarmungslos wetteifernden Prozessen der Nationsbildung(en) – die viele Gruppen marginalisiert hatten – zum Zweiten Weltkrieg und zum Holocaust, zur sozialen, politisch-rechtlichen und schließlich industriellen Vernichtung von Menschen.

Im Kontext des Wiederaufbaus Europas gedachte man unmittelbar nach 1945 der Ermordung der europäischen Jüdinnen und Juden fast ausschließlich im Rahmen der großen Erzählung des Widerstands. Dies schuf das Bild antifaschistischen Martyriums, leugnete die Besonderheit des jüdischen Leids und klammerte den Holocaust aus den nationalen Geschichten aus. Mit dem Ende des Kalten Kriegs verlor dieses Narrativ seine Glaubwürdigkeit. Es wurde klar, dass es die traumatische und schreckliche Erfahrung der Schoah nicht wirklich erfassen oder gar zu deren Überwindung beitragen konnte. Die Anerkennung der ‚unpolitischen‘ Opfer wurde nun zum zentralen Inhalt des Diskurses.

Im Gefolge dieses Paradigmenwechsels geriet der Holocaust zum allgemein anerkannten und akzeptierten transnationalen europäischen Ereignis und diente nun als Bezugspunkt für eine europäische Identität. Dies produzierte einen hegemonialen, ausschließenden, am Zentrum orientierten – und damit auch äußerst verwundbaren – Diskurs: und das, obwohl der Holocaust, vor allem an den Peripherien, traditionell der Konkurrenz anderer historischer Traumata ausgesetzt war: den Erschütterungen durch die irische Hungersnot, durch den Stalinismus und den Spanischen oder Griechischen Bürgerkrieg.

Ziel der Konferenz ist es, die dominanten Narrative über den Holocaust und den Zweiten Weltkrieg, einschließlich ihrer Vorläufer und Folgen, einer kritischen Überprüfung zu unterziehen.


Programm_CoverMartyrdom has a long tradition in European culture. In the nineteenth century, the cult of death became a major element of nation-building, shifting the focus  from the heroic commander to the suffering soldier.  This transition created common, Europe-wide rituals and iconographies of suffering for the nation. In the carnage of the First World War, this heroic construction of martyrdom faced increasing competition. Yet exclusionary nation-building processes, which from the beginning marginalised many groups, ultimately led to the Second World War and the Holocaust as a social, political, as well as physical annihilation of human beings.

After 1945, within the context of the post-war reconstruction of Europe, memory of the murder of European Jewry was established within the  framework of an antifascist resistance narrative, building on the notion of a national (and antifascist) martyrdom, denying the specificity of Jewish suffering and excluding the Holocaust from national histories. With the collapse of the European political blocs, this national antifascist resistance narrative lost its credibility as it became clear that it could not address, let alone overcome the trauma-rooted, terrible experience of the Holocaust. Recognition of victimhood now came to the fore.

The Holocaust became the only generally accepted transnational European historical point of reference, serving as a form of symbolic ‘container’ for the construction of a European identity – albeit always challenged by other historical traumas, especially at the peripheries of the continent: the Irish Potato Famine, Stalinism, the Spanish or Greek Civil War. This produced a hegemonic, exclusive and simultaneously very vulnerable centre-oriented discourse of ‘Europeanism’.

The aim of our conference is a critical assessment of dominant narratives of the Holocaust and the Second World War, their antecedents, and their consequences.


Montag, 27. November 2017 / Monday, 27 November 2017


SWW2016 CV ABS10:15 Welcome
Words of welcome at the Simon Wiesenthal Conference 2017

10:30 Keynote: Daniele Giglioli (Università degli Studi di Bergamo)
A Critique of Victimhood. An Experiment in Ethics
Chair: Éva Kovács (Wiener Wiesenthal Institut für Holocaust-Studien, VWI)

Diskussion – Discussion

11:30 Mittagspause – Lunch Break


13:30 –15:50 Representations of Victimhood
Chair: Béla Rásky (Wiener Wiesenthal Institut für Holocaust-Studien, VWI)


13:30 Peter Pirker (Universität Wien)
Shaping Victims. Agents of Memory and Memory Regimes in Austria in the European Context

13:55 Fiorenza Loiacono (Università degli Studi di Bari Aldo Moro)
‘Unthinkability’ and ‘Incomprehensibility’. Cultural, Social and Psychological Factors Impairing the Representation of the Shoah Within Society

14:20 Kitty Millet (San Francisco State University)
The Constitutive Side of Victimisation the Holocaust

14:45 Oonagh Hayes (Universität Tübingen/GESIS Cologne)
Victims, Sacrifices, and Perpetrators Hidden in Plain Sight. Concepts of Victimhood in Common War Memorials

15:10 Diskussion – Discussion

15:50 Kaffeepause – Coffee Break


16:20 – 18:05 Looking in from Outside
Chair: Béla Rásky (Wiener Wiesenthal Institut für Holocaust-Studien, VWI)


16:20 Zoë Roth (Durham University)
 The Other Vichy

16:45 Dirk Rupnow (Universität Innsbruck)
Die „neue Unübersichtlichkeit“. Holocaust-Erinnerung im Zeitalter des Trumpismus

17:10 Diskussion – Discussion


Dienstag, 28. November 2017 / Tuesday, 28 November 2017


10:00 – 12:20 Victimhood in Move: Memory Politics in Today’s Poland
Chair: Gerhard Baumgartner (Dokumentationsarchiv des österreichischen Widerstands)


10:00 Lidia Zessin-Jurek (Europa-Universität Viadrina, Frankfurt/Oder)
Between Hitler and Stalin. New Trends in the Memory Culture of the Polish Jewish Deportees to Siberia

10:25 Joanna Michlic (University College of London)
“At the Cross-Roads”. Jedwabne and the Polish Historiography of the Holocaust

10:50 Sławomir Kapralski (Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków)
“Thieves of Suffering”.  The Non-Memory of the Holocaust in Poland as Mnemonic Security

11:15 Alicja Podbielska (Wiener Wiesenthal Institut für Holocaust-Studien, VWI)
The Righteous Victims. Memory of Help to Jews as a New Mode of Holocaust Memory in Poland

11:40 Diskussion – Discussion

12:20 Mittagspause – Lunch Break


14:00 – 15:45 From Trials to Museums
Chair: Kinga Frojimovics (Wiener Wiesenthal Institut für Holocaust-Studien, VWI)


14:00 Edith Raim (Universität Augsburg)
Commemoration through Trials

14:25 Valentina Pisanty (Università degli Studi di Bergamo)
Paradigm Shifts. From Heroes to Victims to Survivors

14:50 Ljiljana Radonić (Österreichische Akademie der Wissenschaften, Wien)
Narratives of Collective Victimhood and Individual Victims in Post-Communist Memorial Museums

15:15 Diskussion – Discussion

15:45 Kaffeepause – Coffee Break


16:15 – 18:00 Rethinking Master Narratives
Chair: Jana Starek (Wiener Wiesenthal Institut für Holocaust-Studien, VWI)


16:15 Marie Dominique Asselin (Ottawa)
The Foundation of the Second Republic of Poland as a Vector of Violence During the German Occupation. Deconstruction of the Polish National Narratives of Victimhood for a Better Understanding of Polish-Jewish Relations.

16:40 Amy King (University of Bristol)
A Martyr for Antifascism. International Commemoration of Giacomo Matteotti

17:05 Anna Wylegała (Polska Akademia Nauk, Warszawa)
(In)Glorious Heroes, (not) our Victims. Remembering Holocaust in Contemporary Ukraine

17:30 Diskussion – Discussion


Mittwoch, 29. November 2017 / Wednesday, 29 November 2017


10:00 – 12:20 Memory Politics in Trouble
Chair: Dirk Rupnow (Universität Innsbruck)


10:00 Gábor Egry (Politikatörténeti Intézet, Budapest)
The Trauma that Never Was? Trianon, Politics of Memory, Victimhood and Trauma in Post-Communist Hungary

10:25 Georgi Verbeeck (Universiteit Maastricht)
The Holocaust Paradigm in an Age of Competing Memories

10:50 Thomas Lutz (Stiftung Topographie des Terrors, Berlin)
Gedenken und Identitätspolitik in Deutschland. Opfergruppen des NS-Regimes zwischen Anerkennung und Verdrängung

11:15 Alexandru Muraru (Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi)
Victimhood, Denial, Mystification and Political Instrumentalization in the Early 90s. The Romanian Case of Competing Memories and Political Rehabilitation of Marshal Ion Antonescu

11:40 Diskussion – Discussion

12:20 Ende des Vormittagsprogramms – End of Morning Session


14:00 – 15:45 Invisible Victims
Chair: Philipp Rohrbach (Wiener Wiesenthal Institut für Holocaust-Studien, VWI)


14:00 Kateryna Budz (Kyiv)  
Remembering the Second World War. Ukrainian Greek Catholics under the Soviet and German Occupation of Galicia

14:25 Angela Boone (Independent Researcher, Driebergen)
Memory Politics. The Forgotten Operation Black Tulip and the Commemoration of Srebrenica

14:50 Evgenia Ivanova / Velcho Krustev (Stara Zagora)
Holocaust, Historical Memory, Archival Documents.  The Case of Romani in Bulgaria

15:15 Diskussion – Discussion

15:45 Kaffeepause – Coffee Break


16:15–18:00 Articulating Suffering in the European Peripheries
Chair: Éva Kovács (Wiener Wiesenthal Institut für Holocaust-Studien, VWI)


16:15 Mykola Borovyk (Ludwig-Maximilian-Universität München)
“There is the Place of Our Golgotha Now”. The Tragedy of Babyn Yar and the Narratives of Victimhood in Kyiv Notes by Iryna Khoroshunova

16:40 Anastasia Felcher (Sankt Petersburg)
“Our Suffering” versus “Your Suffering”. At the Cross-Roads. Non-reconciliatory Rhetoric in the Holocaust Scholarship and Public Discourse in Moldova

17:05 Marta Simó (Universitat Autònoma de Barcelona)
Spanish Narratives of the Holocaust and the Second World War, their Antecedents, and their Consequences

17:30 Diskussion – Discussion

18:00 Konferenzende – End of Conference 

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