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Events

 

The Vienna Wiesenthal Institute for Holocaust Studies (VWI) organises academic events in order to provide the broader public as well as an expert audience with regular insights into the most recent research results in the fields of Holocaust, genocide, and racism research. These events, some of which extend beyond academia in the stricter sense, take on different formats ranging from small lectures to the larger Simon Wiesenthal Lectures and from workshops addressing an expert audience to larger international conferences and the Simon Wiesenthal Conferences. This reflects the institute’s wide range of activities.

 

The range of events further extends to the presentation of selected new publications on the institute’s topics of interest, interventions in the public space, the film series VWI Visuals, and the fellows’ expert colloquia.

 

 

Simon Wiesenthal Conference
SWC 2011: "Partituren der Erinnerung. Der Holocaust in der Musik"
   

From Tuesday, 4. October 2011 -  09:30
To Thursday, 6. October 2011 - 18:00

Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, Fanny Hensel-Mendelssohn-Saal Anton-von-Webern-Platz 1 1030 Wien

 

programm vorschauProgrammVom 4. bis zum 6. Oktober 2011 veranstaltete das VWI die noch 2010 konzipierte internationale Konferenz "Partituren der Erinnerung. Der Holocaust in der Musik" im Fanny Hensel-Mendelssohn-Saal der Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien. Die in Kooperation mit dem Institut für Analyse, Theorie und Geschichte der Musik der Musikuniversität auf Initiative des VWI durchgeführte, gut besuchte Konferenz zeigte am Beispiel diverser, nach 1945 entstandenen Kompositionen aus den unterschiedlichsten Genres und Gattungen wie der Holocaust in die zeitgenössische Musik Eingang gefunden bzw. wie das Faktum Holocaust die musikästhetische Diskussion beeinflusst hat. Insgesamt 28 Referentinnen und Referenten aus Belarus, Deutschland, Großbritannien, Israel, den Niederlanden, Österreich, Polen, der Tschechischen Republik, und den USA wurden zur Konferenz eingeladen.

Die dreitägige, englisch- und deutschsprachige Konferenz war in sechs thematische Panels gegliedert: "Traditionen und Stränge: Eine Übersicht", "Pathos der Auseinandersetzung: Fallstudien bis 1960 I", "Musikalische Bewältigungsversuche: Fallstudien bis 1960 II", "Verklingende Erinnerung: Holocaust-Rezeption nach 1960 I", "Erinnerungsmotive: Holocaust-Rezeption nach 1960 II" und schließlich "Die Musik des Holocaust und ihre Vermittlung". Den einzelnen Halbtagen saßen Vertreterinnen und Vertreter des VWI aus Vorstand, Beirat, Verein und Geschäftsführung vor bzw. Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler des mitveranstaltenden Instituts.

Als kulturelles Begleitprogramm veranstaltete das VWI gemeinsam mit dem Wiener Schönberg Center am Abend des ersten Konferenztages ein Konzert des "Ensemble Kreativ" mit Werken von Gideon Klein, Ruth Schonthal, John Cage, Arnold Schönberg, Michael Dulitsky und Fritz Kreisler. Zum Abschluss spielte Ferenc Snétberger aus seinem Werk "For my people" in Erinnerung an den "Porajmos", den Roma-Holocaust.

Idee und Konzept:Béla Rásky 


programm vorschauProgrammeBetween 4 and 6 October 2011, the Vienna Wiesenthal Institute for Holocaust Studies (VWI) and the Institute for Analysis, Theory and History of Music hosted the Simon Wiesenthal Conference "Scores of Commemoration. The Holocaust in Music".

Already during the Holocaust, and even more so in the 1950s and 1960s, musicians and composers focussed on Nazi mass murder as a major theme for their work. They referred to relevant places such as concentration and death camps, ghettos and sites of murder, as well as to individuals, events and other aspects central to the Holocaust, but also addressed more general issues like memory, mourning and grief. Focussing on those compositions, and interpretations thereof, the congress aims to illustrate music as an instrument of memory and of coping with the past, and to analyse such pieces of music in the context of cultural studies and memory research.

The crucial question is in what ways the Holocaust itself, as well as the processing, handling and remembrance of the Shoah, have found their expression in contemporary compositions; and, more specifically, to what extent has the Holocaust as a historical fact affected the discourse on musical aesthetics?

Idea and Concept: Béla Rásky

 

vorschau cv-abstractsAbstracts & CVs 

Video der SWC auf YouTube

SWC2011 Cover

Konfernzband SWC 2011

Rásky, Béla; Pawlowsky, Verena (Hrsg.)
Partituren der Erinnerung / Scores of Commemoration 
Der Holocaust in der Musik / The Holocaust in Music – Simon Wiesenthal Conference 2011

Rezensionen:

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